سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از خدا جوییم توفیق ادب

نوشته شده در  سه شنبه 87/10/24ساعت  7:42 عصر  توسط قطره ای از دریا 

از خدا جوییم توفیق ادب   /   بی ادب محروم شد از لطف رب
بی ادب تنها نه خود را داشت بد  /  بلکه آتش در همه آفاق زد
                                                                   (مثنوی ، دفتر اول بیت 78-79 )

آدمها از هر عصر و نسل با نژادها و فرهنگ های مختلف با هر دین و آیین ؛  یه جوری زندگی رو  میگذرونن ... اما نکته همین جاست که ما چطوری بگذرونیم ؟!
هر وقت رفتار آدمهای تو خیابون رو میبینم با خودم میگم آخه مگه ما اشرف مخلوقات نیستیم ؟! پس چرا بخاطر یه سبقت به هم فحش بدیم ، برای احترام به بزرگترها غرور به خرج بدیم ، به دیگران و تفکرات آنها حقیرانه نگاه کنیم ، یا خدای نکرده توهین کنیم ... و هزاران چرای دیگه ؟!  خیلی دلم میخواد به اونهایی که گوشیهاشون پر از توهین به دیگرانه ... جوک هاشون فقط حرف های رکیک و توهین به اقوام کشور خودمونه ... و بدون یقین درباره دیگران حرف میزنن و ... به جای یاد دادن اصول دین به فرزندانشون به حرف های زشت اونها می خندن و قربون صدقشون میرن و شدن آیینه حرکات و رفتار زشت برای فرزندانشون و ... ؟!!! بگم ...
بگم ... آخه مگه خدا نگفت پیامبر (ص) رو برای کامل کردن مکارم اخلاق فرستادم ؟! مگه نگفت ملاک برتری شما تقوای شماست ( که منشأش اصول اخلاقیه ) ؟! پس چرا ما حاضریم به راحتی اون رو زیر پا بزاریم ؟!
حاضریم پول برا مدرک و لباس و خوراک و مهمونی و ... خیلی چیزا بدیم ! اما یه ذره به فکر اصلاح اخلاق و تربیتمون نیستیم !  نذری برا امام حسین (ع) میدیم اما نمیخواهیم بفهمیم امام برای چی شهید شد ؟! حضرت ابوالفضل (س) به خاطر احترام ، امام حسین (ع) رو به اسم صدا نمیکردند و همیشه میفرمودند : سیدی یعنی آقا و سرور من ! امام حسین (ع) اخلاق و رفتار ما رو میخواد یا نذری رو ؟!!! نماز که نشان عبودیته و شکستن غرور . رو از ما میخواد یا سر و سینه زدن بدون آگاهی رو ؟!!! بعضی وقتها آدمهایی با تیپ خیلی متشخص میبینیم ؛ اما یه دفعه یه حرف زشت میزنه که همونجا آدم خشکش میزنه ! ای وای چرا آخه ؟! یا فلان آدم با اینهمه مدرک علمی دریغ از یه ذره تربیت که به خودش اجازه میده از خدا گرفته تا پیامبر و رهبر و فلان شخصیت و غیره دربارشون اظهار نظر که چه عرض کنم ؛ جسارت در اوج وقاهت انجام بده ، اسمش رو هم بزاره  انتقاد علمی ؟!
اما این رو میدونم ریشه خیلی از مشکلات کشور ما در همین موضوع ( بی توجهی به ادب ) پنهانه ... در کشوری با این همه سابقه تمدن ایرانی و اسلامی !!! ویروسی چند ساله افتاده و خیلی آروم داره ریشه میدونه !!! و داره تبدیل به فقر در عرصه فرهنگ میشه !!!
 ای کاش به فکر درمان این موضوع باشیم ‍؛ حداقل در خودمون ...


  • کلمات کلیدی :


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    یه سوال ؟
    هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شده به عشق
    چرا کسی فیلمش را نمی سازد ؟
    [عناوین آرشیوشده]